De financiële leefwereld en beïnvloeding van jongeren - hoe bereiken we ze écht?
Jongeren groeien op in een wereld met veel verleidingen waarbij hun financiële keuzes onder meer beïnvloed worden door sociale media, influencers, vrienden en reclames. En ook hun beleving van geld is veranderd doordat ze steeds minder contant geld in handen hebben en meer digitaal betalen. Tegelijkertijd hebben ze soms niet de vaardigheden om bewust met hun geld om te gaan en overzien ze vaak niet wat de risico’s kunnen zijn.
Lees hier de praktische tips over hoe je hen bereikt om ze de vaardigheden mee te geven om bewust met geld om te kunnen gaan en de risico’s kunnen zijn. Met lesmateriaal om direct mee aan de slag te gaan.
De vraagkaarten
Tijdens de geldgesprekken op de Docentendag is in kleine groepjes gesproken over welke financiële problemen bij de jongere spelen en wat je als docent nodig hebt om hen financiële vaardigheden te kunnen leren zodat ze voorbereid zijn op het maken van financiële keuzes. De vraagkaarten die hierbij gebruikt zijn, zijn ook handig om zelf het gesprek aan te gaan met collega's.
In de praktijk
Jongeren maken dagelijks financiële keuzes in een wereld vol sociale media, influencers en digitaal betalen. Het praten over geldzaken en het maken van financiële keuzes is niet vanzelfsprekend. Vaak hebben ze verschillende abonnementen (zoals voor hun mobiel, streamingdiensten en apps) en is het eenvoudig om aankopen te doen met achteraf betalen. Ook betalen ze elkaar vaak terug via betaalverzoeken. Hun financiële beleving is anders dan vroeger:
- Minder contant geld en anders besef over wat en hoe ze geld uitgeven (zie onderzoek)
- Meer verleiding door sociale media, advertenties en influencers
- Invloed van vrienden(groepen) en sociale druk
- Ontbreken van overzicht, vaardigheden of kennis over geldzaken
- Digitale mogelijkheden maken een aankoop snel gedaan
Praktische tips
- Breng hun eigen wereld binnen
Laat leerlingen/studenten TikTok-reclames analyseren of filmpjes van hun favoriete influencers bespreken: hoe verdienen zij geld? - Praat open over geld
Organiseer klassengesprekken over ‘je eerste loon’, ‘geldstress’ of ‘wat zou jij doen met €100?’. Laat hierbij vooral leerlingen/studenten in gesprek gaan over hun keuzes en wees terughoudend met het geven van advies. - Maak gebruik van herkenbare situaties
Gebruik alledaagse dilemma’s zoals: 'Je telefoon is kapot en je hebt geen spaarpotje, wat doe je?’ of ‘Je vriend vraagt je mee op vakantie, maar je hebt er eigenlijk geen geld voor’. Laat leerlingen/studenten keuzes maken en hun afwegingen bespreken. - Laat ze ervaren
Laat leerlingen/studenten een week een kasboek bijhouden of samen een fictief feestbudget maken.
Kijk op Effectieve financiële educatie voor meer punten zijn van belang om financiële educatie van jongeren effectief aan te pakkenAan de slag in de klas
Aan de slag in de klas
Lesmateriaal over omgaan met geld
- Inkomsten en uitgaven - LessonUp voortgezet onderwijs
- Sparen en lenen - LessonUp voortgezet onderwijs
- Geld verdienen - LessonUp voortgezet onderwijs
Lesmateriaal over risico’s en verleidingen
- Reclame en verleidingen - LessonUp voortgezet onderwijs
- Achteraf betalen - LessonUp voortgezet onderwijs en mbo
- Geldezels - LessonUp voortgezet onderwijs en mbo
- Beleggen en speculeren - LessonUp voortgezet onderwijs en mbo
Er is nog veel meer lesmateriaal beschiikbaar op geldlessen.nl/lesmateriaal. Wil je zelf lessen maken of je kennis uitbreiden over specifieke financiële thema’s? Maak dan gebruik van het gratis Programma Financiële educatie.