Reclame Masters
Kinderen groeien tegenwoordig op in een wereld vol reclame. Zij zien niet alleen reclame op tv, maar ook op de sociale media die ze gebruiken, in de games die ze spelen, in de video’s die ze kijken, en in hun favoriete apps. Reclame biedt kinderen belangrijke kansen op het gebied van entertainment, communicatie en culturele ontwikkeling (reclame maakt tenslotte veel van deze dingen mogelijk), maar er bestaan ook risico’s voor hun welzijn, zoals materialisme, ouder-kind conflicten en ongezond eetgedrag. Om ervoor te zorgen dat kinderen volledig kunnen profiteren van de kansen en minder gevoelig zijn voor de risico’s die de toenemende commercialisering van de mediaomgeving met zich meebrengt, is het belangrijk dat zij de ruimte krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste en kritische consumenten.
Het lesmateriaal
Met Reclame Masters leren kinderen middels 4 modules, de vaardigheden die zij nodig hebben om de media en de commerciële omgeving beter te kunnen begrijpen en interpreteren, waardoor zij in staat zijn zich te ontwikkelen tot kritische en bewuste kinderconsumenten.
Het lesmateriaal is een interactieve, kortlopende methode bestaande uit een docentenhandleiding, een leerlingenmap met informatiebladen en opdrachten (inclusief thuisopdrachten) en films. Stichting Media Rakkers organiseert daarnaast optionele workshops voor leerkrachten en ouderavonden.
Duur
Gemiddeld 10 uur
Kosten
Gratis
Bestellen
Meer informatie en het lesmateriaal vind je op Reclame Masters (mediaenmaatschappij.nl).
Stichting Media Rakkers organiseert daarnaast optionele workshops voor leerkrachten en ouderavonden. Voor meer informatie liesbeth.hop@mediarakkers.nl.