geldlessen.nl

Firda: We geven onze studenten skills voor het leven mee

dinsdag, 13 mei 2025

Voor Firda is financiële educatie niet alleen het aanleren van de juiste vaardigheden. Bewustwording en brede persoonsvorming zijn net zo belangrijk. De subsidie Financiële educatie geeft de school de gelegenheid hun aanpak te borgen. Mathijs de Jong en Alinda Kiel coördineren het burgerschapsonder­wijs vanuit het Expertisecentrum Studenten Service.

De Jong: “We leiden op voor vakman­schap en voor het leven. Daarom speelt burgerschap zo’n prominente rol in ons onderwijs. We gaan voor brede vorming van onze studenten door ze skills voor het leven mee te geven.”

Kiel: “Er is schaamte bij hen om te praten over geldzaken, zoals schulden. Daarom is financi­ële educatie zo belangrijk: om zo het gesprek hierover aan te gaan met studenten. Bestaans­zekerheid is voor hen een belangrijk thema: hoe gaat het straks als ik een woning en baan heb?”

De Jong: “De vraag die wij stellen is: wat is voor jou van waarde in het leven? Onze samenleving is op een bepaalde manier in­gericht, bijvoorbeeld als het gaat om inko­mensverdeling. Wat betekent dan voor jou solidariteit in onze maatschappij? Die vraag hangt nauw samen met financiële educatie. Het gaat om bewustwording, maar ook om te zorgen dat studenten hun leven vorm kunnen geven naar hun eigen opvattingen.”

Kiel: “Binnen onze school hebben we bud­getcoaches die studenten helpen met financi­eel-inhoudelijke vragen. De coaches kunnen hen eventueel ook doorverwijzen naar hulporganisaties. Financiële educatie zat al in het vak burgerschap. Ook deden we veel prakti­sche activiteiten, zoals gastlessen en de Week van het geld. De subsidie gebruiken we om dat uit te breiden en nadrukkelijker te veran­keren in ons onderwijs. Op elk van onze zes MBO-colleges is een vakgroep burgerschap, die gaat onderzoeken wat voor dat college de essentie is van financiële educatie. Wat wil je bereiken? Waar ligt de behoefte van onze studenten? Het moet iets worden dat studen­ten meenemen in de rest van hun leven.”

De Jong: “We willen gedegen onderzoek doen naar de behoeftes van studenten. Twee docen­ten uit elke vakgroep zitten in een schoolbrede werkgroep financiële educatie. In die werk­groep wisselen ze kennis uit en helpen elkaar met het vormgeven van het onderwijs.

Ze gaan ook aan de slag met professionalisering zodat deze twaalf docenten na een opleiding, hun collega’s kunnen gaan trainen. Belangrijk is dat er een duidelijke link is naar de budgetcoaches, zodat een docent een student kan doorverwijzen.”

Tips van Mathijs & Alinda

  • Ga samen op onderzoek uit met studenten en docenten hoe je financiële educatie het beste kunt inrichten.
  • Benader financiële educatie als een onderdeel brede persoonsvorming van een student.

Over Firda 

Firda heeft negentien locaties in Friesland en Flevoland. Het mbo heeft opleidingen in alle richtingen, ongeveer 24.000 studen­ten en 3.000 medewerkers.

Meer lezen?

Dit artikel is gepubliceerd in de Geldspecial 2025. De Geldspecial is een vaktijdschrift ontwikkeld door Wijzer in geldzaken over financiële educatie en hoe hier aandacht aan te besteden in de klas. Het tijdschrift bevat praktijkvoorbeelden uit het onderwijs, inkijkjes in het leven van jongeren en inhoudelijke verdieping. 

De Geldspecial is bezorgd op scholen en online hier te lezen.

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.