Firda: We geven onze studenten skills voor het leven mee
- dinsdag, 13 mei 2025

Voor Firda is financiële educatie niet alleen het aanleren van de juiste vaardigheden. Bewustwording en brede persoonsvorming zijn net zo belangrijk. De subsidie Financiële educatie geeft de school de gelegenheid hun aanpak te borgen. Mathijs de Jong en Alinda Kiel coördineren het burgerschapsonderwijs vanuit het Expertisecentrum Studenten Service.
De Jong: “We leiden op voor vakmanschap en voor het leven. Daarom speelt burgerschap zo’n prominente rol in ons onderwijs. We gaan voor brede vorming van onze studenten door ze skills voor het leven mee te geven.”
Kiel: “Er is schaamte bij hen om te praten over geldzaken, zoals schulden. Daarom is financiële educatie zo belangrijk: om zo het gesprek hierover aan te gaan met studenten. Bestaanszekerheid is voor hen een belangrijk thema: hoe gaat het straks als ik een woning en baan heb?”
De Jong: “De vraag die wij stellen is: wat is voor jou van waarde in het leven? Onze samenleving is op een bepaalde manier ingericht, bijvoorbeeld als het gaat om inkomensverdeling. Wat betekent dan voor jou solidariteit in onze maatschappij? Die vraag hangt nauw samen met financiële educatie. Het gaat om bewustwording, maar ook om te zorgen dat studenten hun leven vorm kunnen geven naar hun eigen opvattingen.”
Kiel: “Binnen onze school hebben we budgetcoaches die studenten helpen met financieel-inhoudelijke vragen. De coaches kunnen hen eventueel ook doorverwijzen naar hulporganisaties. Financiële educatie zat al in het vak burgerschap. Ook deden we veel praktische activiteiten, zoals gastlessen en de Week van het geld. De subsidie gebruiken we om dat uit te breiden en nadrukkelijker te verankeren in ons onderwijs. Op elk van onze zes MBO-colleges is een vakgroep burgerschap, die gaat onderzoeken wat voor dat college de essentie is van financiële educatie. Wat wil je bereiken? Waar ligt de behoefte van onze studenten? Het moet iets worden dat studenten meenemen in de rest van hun leven.”
De Jong: “We willen gedegen onderzoek doen naar de behoeftes van studenten. Twee docenten uit elke vakgroep zitten in een schoolbrede werkgroep financiële educatie. In die werkgroep wisselen ze kennis uit en helpen elkaar met het vormgeven van het onderwijs.
Ze gaan ook aan de slag met professionalisering zodat deze twaalf docenten na een opleiding, hun collega’s kunnen gaan trainen. Belangrijk is dat er een duidelijke link is naar de budgetcoaches, zodat een docent een student kan doorverwijzen.”
Over Firda
Firda heeft negentien locaties in Friesland en Flevoland. Het mbo heeft opleidingen in alle richtingen, ongeveer 24.000 studenten en 3.000 medewerkers.