geldlessen.nl

Maak kennis met het online lespakket Wijs met je geld

donderdag, 26 juni 2025

Wat is geld en wat kun je ermee?

Overal is verleiding om iets te kopen. Ook kinderen merken dat er veel te kiezen valt. En betalen gaat makkelijker dan ooit, dankzij alle digitale middelen. Dus hoe leren we kinderen hier goed mee omgaan? Welke inzichten en vaardigheden kunnen we ze op de basisschool al meegeven? Daarover gaat Wijs met je geld, een online lespakket voor de groepen 3 tot en met 8. Het pakket is gratis en biedt praktische handvatten voor een inhoudelijke les zonder ingewikkelde voorbereiding. Inderdaad, je kunt meteen aan de slag!

Wijs met je geld biedt per bouw interactieve lesonderdelen zoals dilemma’s, klikplaten, geld- quizzen, stellingen, filmpjes en werkbladen”, vertelt Jochem Valkema. Hij werkt als programmamanager onderwijs bij Wijzer in geldzaken, onderdeel van het Ministerie van Financiën. Hij is de opdrachtgever voor deze gratis lessen en legt uit: “Alle lesonderdelen sluiten aan bij het Nibud-leerdoelenkader. Ook passen de lessen binnen het huidige curriculum én de aankomende conceptkerndoelen rond digitale geletterdheid en mens & maatschappij.”

De serie sluit aan op de jaarlijkse Week van het geld, zodat scholen dit belangrijke thema het hele jaar door kunnen behandelen. “Leerkrachten willen materiaal dat visueel aantrekkelijk en direct inzetbaar is”, weet Frederiek de Vries Robbé. Zij is projectleider Educatie bij communicatiebureau Podium en hielp bij het ontwikkelen van de lessenserie. “We hebben heel bewust gekozen voor een digitale omgeving waarvoor inloggen of installeren niet nodig is. Een leerkracht kiest een module en start direct vanaf het digibord.” De onderdelen zijn af te stemmen op tijd, klas en lesstijl. Een leerkracht die graag klassikaal werkt, kan een stelling of dilemma inzetten. Iemand die liever met werkbladen werkt, vindt die ook in de lesmodules. “Iedereen vindt wel een werkvorm die past bij zijn of haar manier van lesgeven”, aldus Frederiek.

Actuele thema’s, herkenbare situaties

In de lessen gaat het niet alleen over contant en digitaal geld, maar ook over moderne verleidingen en risico’s. Denk aan in-game aankopen, de invloed van influencers, achteraf betalen, nepwebshops en online criminaliteit. “Kinderen groeien op in een wereld waarin geld abstracter is geworden”, zegt Jochem. “Ze zien hun ouders nauwelijks nog met fysiek geld betalen. Veel betalingen gaan via een horloge, pinpas of telefoon. Dat maakt het belangrijker om stil te staan bij wat geld eigenlijk is, wat het waard is en wat je ermee kunt.”

Een van de lesonderdelen is een klikplaat met in-game verleidingen. Leerlingen moeten aanwijzen waar ze in het spel worden aangezet tot een aankoop. “Zo maken we het visueel, concreet en bespreekbaar”, zegt Frederiek. “Niet belerend, maar activerend. Wat vind jíj ervan? Wat zou jíj doen?”

Geen schaamte, maar inzicht

In deze lessenserie wordt het fenomeen zakgeld vermeden. “Daarmee voorkom je dat kinderen zich onderling gaan vergelijken”, legt Jochem uit. “Leerlingen vinden het leuk om over geld te praten, maar geld kan ook een gevoelig onderwerp zijn. De een krijgt bijvoorbeeld 10 euro per week, de ander krijgt niks. In de klas hoeft het niet te gaan over die verschillen, maar over inzicht. Wat is geld? Hoe ga je ermee om? Wat doet geld met jou? Dáár willen we het over hebben.” Het doel van Wijs met je geld is niet om kinderen enkel kennis bij te brengen, maar ook om ze aan het denken te zetten over hun eigen gedrag. Jochem: “Bij rekenen is er één goed antwoord. Maar bij geldkeuzes gaat het juist om het onderbouwen van je mening. Waarom maak jij die keuze? Wat vind jij belangrijk?’ Door klassikale gesprekken over dilemma’s ontstaat er meer bewustwording én meer begrip voor elkaars keuzes.”

Leerkrachtvriendelijk en flexibel

De lessen zijn ook didactisch goed doordacht. “We hebben expres gekozen voor modules die los van elkaar inzetbaar zijn”, zegt Frederiek. “Zo kun je een les van 10 minuten doen als je tijd over hebt. Maar je kunt ook een reeks inplannen en verdiepend werken. Leerkrachten kunnen zelf bepalen hoeveel tijd ze eraan besteden.” Bij elke les staat de gemiddelde duur aangegeven.

De serie is een vervolg op een eerdere reeks lessen van Wijzer in geldzaken. “Die werden goed gebruikt, maar we merkten dat het tijd was voor vernieuwing”, vertelt Jochem. “Deze nieuwe lessen zijn vanaf de basis opnieuw opgebouwd: helemaal digitaal en interactief. Digitaal heeft ook als voordeel dat we de stof op een later moment sneller kunnen updaten.” De komende periode wil het team feedback verzamelen van scholen om de lessen verder te verbeteren. Op geldlessen.nl/wijsmetjegeld kunnen scholen posters aanvragen voor in de klas. Op deze website vind je meer lesmateriaal zoals werkbladen, verdiepende materialen en tips voor financiële educatie op school. Wie de poster bestelt, ontvangt een uitnodiging om mee te denken over de verdere doorontwikkeling van de lessenserie.

Voor nu en later

Frederiek benadrukt het belang van herhaling en spreiding over de schooljaren. “Met één lange les over geld ben je er niet. Je helpt kinderen door vaker te oefenen en ook op verschillende leeftijden. In groep 4 snappen ze wellicht nog niet wat een pinpas precies doet, maar in groep 7 willen ze opeens iets kopen via een webshop. Dat vraagt om andere vaardigheden.”

Meer informatie over de opzet en de leerdoelen per groep lees je op geldlessen.nl/wijsmetjegeld

Gratis posters van Wijs met je geld

Hoera! Het nieuwe lespakket Wijs met je geld staat online! Om dit te vieren kun je kleurrijke Wijs met je geld-posters bestellen om op te hangen in de klas. Er zijn 3 verschillende posters beschikbaar geschikt voor de groepen 3-4, 5-6 en 7-8. Elke poster laat een aantal lesonderdelen zien die aansluiten bij het niveau van de groep. Bestel ze los of als set van 3 met één exemplaar van elke groep.

Bestel nu

Dit artikel is gepubliceerd in PrimaOnderwijs van Juni 2025

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.